יום רביעי, 19 בפברואר 2014

רשמים מכנס בנושא "הנקה וסרטן השד" / ורד לב

גם לאחר שעברו בהצלחה את מבחן ההסמכה הבינלאומי, יועצות ההנקה IBCLC נדרשות כל הזמן להמשיך ללמוד ולהשתלם בתחום מקצוען שהינו מרתק ומתחדש תדירות.

כחלק ממהות מקצוע ייעוץ ההנקה, חשוב לנו היועצות, להישאר מעודכנות בכל המידע המחקרי הרלוונטי כמו גם ללמוד האחת מניסיונה הרב של חברתה. האם כל כך הרבה דברים מתחדשים בנושאים הקשורים להנקה? ובכן, מסתבר שתמיד יש מחקרים ותובנות חדשים, וגם כאשר אנחנו כבר יועצות הנקה מוסמכות ומנוסות, תמיד נרצה ללמוד עוד על הנקה. כל הזמן.
 
יועצת הנקה מוסמכת IBCLC נדרשת לחדש את רישיונה אחת ל-5 שנים, אם ע"י הצגת נקודות לימוד מכנסים, הרצאות וקורסים רלוונטיים, או ע"י חזרה על מבחן ההסמכה הבינלאומי


קצת מינגלינג ותצוגת דוכנים


לשמחתנו יותר מאשר בעבר, כיום יש אפשרויות רבות להשתלם מקצועית וללמוד עוד ועוד על תחומי ההנקה השונים בעזרת שלל כנסים מקצועיים הנערכים בארץ בעולם, וגם כנסים וירטואליים המרכזים את מיטב המומחים בתחום ונגישים לכל נשות המקצוע ברחבי העולם

רגע לפני ההרצאה הראשונה


לפני כשבועיים השתתפתי בכנס בנושא  "הנקה וסרטן השד"  שארגנה ורד בוקעי  יועצת ההנקה מוסמכת, אשר בין שאר עיסוקיה הרבים, מארגנת בארץ   כנסים מקצועיים מעניינים ומפרים ליועצות ההנקה וגם לקהל הרחב

ורד מתרגשת לפתוח את הכנס


סרטן שד היא מחלה אשר פוגעת קשות באוכלוסיית הנשים (וגם באחוז קטן מאוכלוסיית הגברים) והעיסוק בה לא קל להתמודדות, מעלה חששות ותחושה של חוסר אונים. למרבה הצער, בשנים האחרונות הנתונים הסטטיסטיים מראים שהמצב בשטח לא מעודד.

במהלך הכנס זכינו לשמוע את סיפורה המרגש ומעניק ההשראה של קירה דורון, שגילתה לפני כמה שנים שחלתה בסרטן שד עם תום ההנקה של בנה הצעיר. כבר במהלך הנקת בנה, קירה הרגישה שהתפתח אצלה גוש בשד שלא נעלם ואף הלך וגדל לו לאיטו אך למרבה התסכול והצער, לא הצליחה למצוא אף רופא שהסכים לבדוק אותה במהלך תקופה זו שנמשכה זמן רב. מסיבה זאת, הסרטן התגלה ואובחן רק לאחר שסיימה להניק תקופה ממושכת, ובזאת נמנע ממנה אבחון מוקדם של המחלה ובשלב הגילוי והאבחון הסרטן כבר היה בעל אופי גרורתי והטיפול בו הפך לקשה במיוחד.



בכנס השתתפה גם כירורגית השד ד"ר נעה לוי- בנדט. לטענתה אין זה נכון שאי אפשר לאבחן אישה בעת ההנקה. במסגרת הרצאתה החשובה היא המליצה על מעקב מסודר שכולל בדיקה עצמית של האשה, תשומת לב שלה לממצאים בשד שנראים לה חריגים או מחשידים, ביקורים סדירים אצל כירורג שד ובמקרים של חשש לגוש בשד - בדיקה מיידית אצל כירורג שד על מנת לשלול קיומו של סרטן. היא הסבירה מהם ההבדלים בין ממוגרפיה, אולטרסאונד ובדיקה ידנית ומדוע השילוב ביניהם חשוב ובדיקה אחת אינה בהכרח מספיקה.

לדבריה לכל אישה המגיעה לגיל 40 מומלץ לעבור בדיקה אחת לשנה או שנתיים, על אף שהכיסוי ממערכת הבריאות הוא רק החל מגיל 50. מסתבר שהסטטיסטיקות לגבי נשים צעירות יותר הולכות ועולות.



משתתפות הכנס ציינו שקיים חוסר בהירות לגבי הגיל בו מומלץ להתחיל מעקב מסודר וקבוע, וכמו כן נדונה הסוגיה העוסקת בשאלה החשובה - מה קורה כאשר אישה מניקה מבקשת להיבדק והרופאים אומרים לה לחזור רק בתום ההנקה? הדברים עוררו דיון סוער בקרב נשות המקצוע שהשתתפו והתארחו בכנס.
המשתתפות סיפרו מניסיונן האישי והמקצועי שלמרות שקופות החולים מכסות את עלות בדיקות הממוגרפיה והאולטראסאונד החל מגיל 50 ומעלה, ניתן לגשת באופן פרטי ולהיבדק בעלות שאינה גבוהה במיוחד.
 
מאחר וכיום ידוע שגילוי מוקדם של סרטן בשד מעלה משמעותית את סיכויי ההחלמה ועשוי להציל חיים, זהו בהחלט פתרון שעשוי להתאים לנשים רבות.
מימין לשמאל: ד"ר לוי- בנדט, אירית פנר יו"ר ארגון "אחת מתשע", קירה דורון

התמונות באדיבות דלית אילן יועצת הנקה מוסמכת IBCLC 

_____________

ורד לב היא יועצת הנקה מוסמכת IBCLC ונטורופתית N.D.
עובדת כיועצת הנקה באופן פרטי באזור שבין חדרה לזכרון יעקב ומקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור.
כותבת, מלמדת, מבשלת ומנהלת את הבלוג "מה יש לצהריים"

תגובה 1:

  1. ממה שאני הבנתי מהכירורגית שלי, ממוגרפיה מיועדת לשד בעל מרקם פחות צפוף, ואילו אולטראסאונד מתאים בעיקר לחזה צעיר יותר שמאופיין במרקם צפוף יותר.

    רשלנות בפענוח ממוגרפיה

    השבמחק